نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 11721 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 24 : نــور ( مدنی ـ 64 آیه دارد ـ جزء هیجدهم ـ صفحه 350 )
( قسمت نهــــم )
نـور ایمــان
( جزء هیجدهم صفحه 354 آیه 35 )
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍفِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ
فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ ، کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ
لَاشَرْقِیَّةٍ وَ لَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ، نُورٌ عَلَى نُورٍ
یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
خدا نور آسمان ها و زمین است مثل نور او چون چراغدانى است که در آن چراغى و آن چراغ در شیشه اى است
آن شیشه گویى اخترى درخشان است که از درخت خجسته زیتونى که نه شرقى است و نه غربى ،
افروخته مى شود نزدیک است که روغنش هرچند بدان آتشى نرسیده باشد روشنى بخشد ،
روشنى بر روى روشنى است خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت مى کند
و این مثل ها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چیزى داناست.
[آیه شریفه نور همانند آیة الکرسی از امتیاز و منزلت خاصی برخوردار است ]
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
برخی ؛ از تفسیر این آیت چنین برداشت کرده اند ؛
در سرِ آدمی ، نورِ وحی است ،
میان دو چشمان او نور مناجات ،
در گوش او نور یقین ،
در زبان او نور بیــــــــان ،
در سینه ی او نور ایمان ،
و در دیگر اعضاء نور سپاسگزاریِ خدا است .
همین که یکی از این نور ها برافروخته شود ؛
بر نــــــــور دیگر غلبـــــه می کند ،
و او را در زیر سلطه ی خود می آورَد ،
و چون آرام شود ؛
نور مغلوب به حال خود بر می گردد ،
در حالی که نور آن روشنتر و تمامتر و کاملتر از اول است !
پس اگر همه ی نور ها با هم برافروخته شوند ؛
آن گاه است که نورٌ علی نور میشود !
که ؛ خداوند هرکه را خواهد به نور خود راه می نماید ،
و هرکه را خواهد به نور خود توانایی دهد ،
و به توانایی خود ، او را به عالم غیب رساند ؛
و به غیب خود او را به ازل و ابد رساند !
و به ازل و ابد خود ، او را به وحدانیت و یگانگی رساند !
لا یَعلَمُ الغَیبِ اِلاّ الله
خـــدایـــــــــا ؛
این جمعــه هــــــــم گذشت
و یـــــار نیـــــــــامـــــــد !
فــــــــراق تا کــی ؟
موضوع :